Mintegy berobbant a köztudatba - így pár nappal az érettségik megkezdése előtt - a hír, hogy az oktatási kormányzat emelné az érettségik megfelelési szintjét. Figyelem, dobpergés: 20 százalékról(!!!) 25 százalékra(!!!). A kevéssé szalonképes, ámde olyan képszerű hasonlat jutott eszembe: vihar a biliben.
Félreértés ne essék: nem azon zúdultak fel a tömegek, hogy eddig 20 százalékos teljesítményért járt az elégséges minősítés. Neeem... Azon, hogy mostantól ez a küszöb 5 százalékponttal feljebb kúszna!
Na jöttek is a jól meggyúrt statisztikák, hogy akkor a tavalyi érettségin hányan buktak volna, és micsoda tragédia és elképesztő, és a nemzetet sújtja porba aki ezt javasolja...
A cél nem az kellene, hogy legyen, hogy papíron, statisztikailag a lakosság minél nagyobb arányban szerezzen felsőfokú képesítést, hanem az, hogy valóban értelmes, józanul gondolkodni tudó állampolgárok - még inkább választópolgárok - kerüljenek ki az iskolákból.
Észre kell vennünk, hogy demokráciában élünk. Szerencsénkre, mert ez a jelenleg ismert legélhetőbb államforma. Ám ennek működtetéséhez olyan választópolgárok kellenek, akik ismerik, átlátják és értik legalább a saját államuk működését, tisztában vannak az összefüggésekkel és leginkább azzal, hogy amikor a választásokon adott jelölt/párt mellett teszik le a voksukat, akkor annak milyen komoly következményei vannak.
A cél tehát az kellene, hogy legyen, hogy ne csak az érettségi szintjével foglalkozzunk, hanem általában az oktatás szintjének általános és drasztikus emelésével, kerül amibe kerül. Ez az egyetlen olyan befektetés ugyanis, ami biztosan megtérül, és ami biztosan az országban marad.
De most őszintén. Te elmennél ahhoz a fogorvoshoz, aki megkapta ugyan a diplomáját, de ehhez elegendő volt a teljes tudás 20 százaléka?