HTML

Non vincere sed vastare venimus...

Egy kommunikációs szakember gondolatai olyan kommunikációs esetekről, ahol a cél/eredmény egyértelműen nem a győzelem volt, hanem a pusztítás... Pedig olyan könnyen lehetett volna...

Friss topikok

Erkölcsöt tanítani amúgy sem lehet. Erkölcsre nevelni kell a gyermeket.

2013.02.20. 16:26 :: fpj

André_Gide_by_Vallotton.jpgSzép napra ébredtünk ma is. Tartalmasra. A nyilvánvalóan megkérdőjelezhetetlen szakmaiságú és széles felhatalmazással bíró Magyarországi Szülők Országos Egyesülete kinyilatkoztatást tett. Erkölcstant márpedig csak olyan pedagógus oktathasson, aki nem iszik, nem dohányzik, nem néz még otthon sem sexfilmet (sic!), de ráadásul házas (nem elvált) és legalább egy gyermeke van. És persze mindezek mellett legyen mentes a szexuális aberrációktól. A hittant tanító katolikus papokra a szervezet nem tesz ajánlásokat.

Még szerencse, mert ha ezek szerint attól tud valaki erkölcsös életre tanítani, hogy házas és legalább egy házasságban született gyermeke van, akkor hamar kiürülnének a katolikus templomok, utánképzés híján. Reformátusok, zsidók, evangélikusok, muszlimok stb. jöhetnek.

Érdekes, hogy míg a hittan oktatását nem félik a szülők, hogy túl egyoldalú, esetenként fontos kérdéseket megkerülő, netán dogmatikus, addig az erkölcstan oktatásától nagyon tartanak. Mai világunkban persze érthető, hogy mindenhol veszélyt látnak a szülők. Az olyan drogok mint az alkohol és a dohány nemhogy legálisak, de az állam terjeszti őket. A versenypályára való teljesítményű autók bárki számára elérhetőek, 18 évesen lehet velük szabadon száguldozni a városokban. A fegyvertartás kifejezetten liberális, míg az igazságszolgáltatás minimum visszás de biztosan túl lassú. A média színvonala minden eddigi negatív rekordot megdöntött, a hozzáférés a korhatáros tartalmakhoz több, mint szabad. A szülői, nevelői, pedagógusi tekintélyt csak viccekből ismerjük ma már.

És ekkor jön a MSZOE, és végtelen aggodalmában olyan követelményrendszert fogalmaz meg, amely - fogalmazzunk úgy - mindezzel együtt is erősen vitatható. Mert hát ki a jó ember? Ki lehet erkölcsi példakép? És kell-e az erkölcstanárnak erkölcsi példaképnek lennie?

Vajon akik ezt a követelményrendszert leírták, mind beleférnének ebbe a szűkös keretbe? Ők maguk, szülőként mutatnak-e rossz példát első és máig tartó házasságukból született legalább egy gyermeküknek például azzal, hogy átmennek a zebrán ha piros a lámpa, vagy nem adják át helyüket az idősebbeknek, betegeknek, várandósoknak? Vajon a "b" vagy "k" betűs szót kiejtették-e már a szájukon? Ha szomszédaikat megkérdeznénk, vajon rendes, tisztes, erkölcsös, kedves embernek mondanák őket? No és az adókat, a közterheket, biztos mindenki fillére tisztességesen megfizette?

Adódik még a kérdés: kinek a példája fontosabb a gyermek számára: a hetente őt 45 percben erkölcsre oktató tanáré, vagy az ő édes szüleié? Ha az erkölcs tanár MSZOE kritériumok szerint erkölcsös, de a szülők mondjuk elváltak, akkor vajon ki hibáztatható majd azért, hogy a gyerek füvezni kezdett?

Mindegy is, igazából. Kezdjük ott, hogy az erkölcsöt nem az iskolában, és nem heti 45 percben fogja megtanulni a gyermek, pláne nem általános iskola alsó tagozatban. Ebben a korban kiállni a mai magyarországi iskolai rendszerben, és jobb híján prédikálni az erkölcsről, a múlt nagy filozófusairól, vagy akár arról, hogy lopni márpedig nem szabad, kifejezett időpocsékolás. Ha a gyermek nem otthon és szűkebb környezetében sajátítja el a normákat, akkor sehol. De egészen biztosan nem az erkölcsórán.

Erkölcsöt tanítani amúgy sem lehet. Erkölcsre nevelni kell a gyermeket. Aztán ha ez megvan, és elméje elég fejlett ahhoz, hogy befogadja, jöhet a filozófia és etika tanítása. És hogy ki tanítja azt, az szinte mindegy. Nem az életviteltől válik valaki jó tanárrá, hanem a szakmai felkészültségtől és az elhivatottságtól. 

És egy született szentéletű ember szava sosem lesz annyira meggyőző, mint a jó útra tért szentéletű ember szava. Az ember ugyanis gyarló, de éppen ezért képes a fejlődésre. Az erkölcsösség pedig nem szól másról, mint a folytonos jobbá válásra való törekvéstől.

Óvakodj attól, aki fennhangon hirdeti, hogy megtalálta az igazságot! Hallgass meg mindenkit, aki keresi... (André Gide)

21 komment

Címkék: etika erkölcs

A bejegyzés trackback címe:

https://accordingtome.blog.hu/api/trackback/id/tr845094080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zajos1 2013.02.21. 08:24:25

Ez igaz, csak a nevelés sajnos nagy részt a múlt-é, és befejeződik abban, hogy kielégítjük a gyerek igényét...

Martian (törölt) 2013.02.21. 09:35:41

Sok esetben megfigyelhető, hogy valaki azért akar valamit tanítani másoknak, mert saját magának problémái vannak az adott témával.

felcsutisuttyo 2013.02.21. 09:46:55

Keresztény, Katolikus Hívő vagyok!....de ez már sok!!!!!
Az iskola " reform" címen a Diktatúra uraihoz és fÖldesuraihoz és Kormányához HŰ ALATTVALÓ KÉPZÉS A CÉL. Erkölcstan?..ugyan!!!!!! (Hittan az rendben van, de fakultatív)
Erkölcstan képzés nincs ! Az órákat megtartani majd a Fidesz pártkatonák fogják!!!!! Fidesz erkölcsre: KORRUPCIÓRA, CSALÁSRA, HAZUDÁSRA, LOPÁSRA, ERŐSZAKRA, SUNYISÁGRA, PÖKHENDISÉGRE, TISZTELETLENSÉGRE. erre tudják csak oktatni a fiatalokat!!!!

felcsutisuttyo 2013.02.21. 09:47:38

a NEMZETI GAZEMBER , megint a Múzeum előtt fog "hazudni",márc.15 én. de hiányoznak most majd a " pénzért tapsoló" diákok, akik inkább kifütyűlnék (remélem megteszik):D
...a Rogadék Nemzeti Törpe Lengyel tapsolókat hozat magának! Ez ám a magyar Márc. 15!!!!Ez ám a közjogi Bugajakab!

felcsutisuttyo 2013.02.21. 09:50:07

A fizetett Birkamenet (Lengyelországból, Romániából importálva, mert )az országon belül fogy a buta ember, az Alattvaló!

Tájfájter 2013.02.21. 09:57:17

Rendes kémiatanár meg csak az lehet, aki otthon droglabort tud üzemeltetni és az étkezési sót is nátriumból és klórból állítja elő...

kifordított nagyanyó 2013.02.21. 10:40:13

Istenbarma állatok ,akik ezt kitalálták!

Mészáros Laci 2013.02.21. 11:28:01

de, lehet, csak nem könnyű.

Mészáros Laci 2013.02.21. 11:31:34

@Kult:

olvastam róla, nagyon nagy volt :-)
ez a pasi politikusnak való. NEM TUD HAZUDNI.

Gogolák etnő 2013.02.21. 11:33:22

Bizony, nem csak lehet, de kellene is a gyerekeket (és nem csak őket!) móresre tanítani!

Mészáros Laci 2013.02.21. 11:33:53

@Tájfájter:

"és az étkezési sót is nátriumból és klórból állítja elő..."

mi sem könnyebb, háztartási boltban kapható sósav és marónátron. utóbbiból az alumínium pelyheket ki kell válogatni, a majd a savval a sztöchiometrikus arányra figyelve (és védőkesztyűben, védőálarcban elszívó alatt) összekeverni, megvárni míg lehűl és kikristályosítani. voila.

Mészáros Laci 2013.02.21. 11:34:55

@Gogolák etnő:

igen, a móres tompora, ezt ismerem.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.02.21. 12:28:56

Az erkölcsi nevelést nem lehet az iskolában pótolni, ha korábban kihagyták a szülők és az óvónők.

willdataa 2013.02.21. 13:07:15

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

A bolsevizmus évtizedei alatt generációk nőttek föl úgy hogy soha senki nem mondta el nekik azt hogy mi az hogy erkölcs és mi erkölcsös, mi nem. Az igaz hogy erkölcsre inkább lehet nevelni mint tanítani, de azért arra is szükség van hogy tanítsák is.
Az pedig nyilvánvaló hogy elvált személy ne taníthasson erkölcsöt, mert a tanulói kinevetnék hogy mit akar erkölcsöt tanítani amikor ő is elvált, és az aztán senkinek nem jó ha egy tanárt a tanulói kinevetnek.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

exilis 2013.02.21. 14:07:17

Én nem találok ebben a semmi kivetnivalót. Az erkölcs fogalma alatt ugye egy adott társadalom által régebbi tapasztalatok alapján összegyűjtött és helyesnek ítélt viselkedési szabályok összességét értjük. Ezekben a szabályokban benne van az, hogy ugyan elfogadjuk és toleráljuk, de követendőnek, helyesnek nem tartjuk a piálást, bagózást, összevissza kufircolást. Mivel az erkölcstan tanár ezeket az elveket kell hogy oktassa, azért elég furán is venné ki magát, ha ő maga nem felelne meg nekik. Sofőr nem lehetsz 32 dioptriás szemüveggel, erkölcstan tanár meg nem lehetsz ha a kocsmával indítod a napod. Akinek ez nem teszik azzal valami gond van.

cosette 2013.02.21. 15:36:14

Az írás tetszik. Amúgy nem érdekes, ki taníthat erkölcstant, mert az alapötlet is hülyeség, erkölcsöt tanítani, hamvába holt ötlet. Így nem lehet... bevezethetnék a "szeretet" órákat is, aztán lehet belőle vizsgázni, tegyük kötelezővé, fordítsuk ki teljesen önmagából, tegyük bele az emberek fejébe erőszakkal, ha nem akar a büdös szeretni önmagától. Az erkölcs is valami ilyesmi, nem fog működni az így szerzett tudás, sőt visszájára fordulhat.

cosette 2013.02.21. 15:48:43

totorohun: "Az erkölcs fogalma alatt ugye egy adott társadalom által régebbi tapasztalatok alapján összegyűjtött és helyesnek ítélt viselkedési szabályok összességét értjük."

Az a baj, hogy már rögtön itt a probléma, mi is az erkölcs. Lehetne ezen vitázni. Sokszor azt látom most, hogy erkölcsös az, ami nem ütközik jogszabályba; illetve ha igen, akkor ne lássák sokan és akkor öröm van, ez látszik fentről.
Mi a helyes-helytelen, rossz és jó, igazságos-igazságtalan. Nincsenek aranyutak, mindenkire érvényes igazságok. Azt, hogy ne igyál, kábítózzál, ne kefélj össze-vissza, ezt meg lehet tanítani erkölcstan keretében?... Kétlem. Tiltani lehet, van amit érdemes is, de ez nem az erkölcstan tárgya, hanem mondjuk a (büntető)jogé részben. Éretlen személyiségeket külsőleg, büntetéssel lehet elrettenteni (lopástól, erőszaktól, társuk megverésétől)- mint az állatokat lehet kondicionálni, már bocsánat-, érettebbeknek ez eszükbe se jut, odafigyelő nevelés és belátás kérdése, de ez nem tanórákon jön át.

willdataa 2013.02.21. 17:02:31

@cosette:

Erkölcstant a bolsevizmus előtt mindig is oktattak, tehát nem az erkölcstnan oktatása a rendellenes dolog, hanem annak hiánya.

cosette 2013.02.21. 21:26:27

Persze, hittant is oktattak, azt is ugyanolyan feleslegesnek érzem, talán hibának is, pl. feleslegesen elplántálni a bűntudat érzését egy egészséges lélekbe. Iskolákban szerintem szellemi dolgokat lehet tanítani, nem érzelmi-erkölcsieket. Az utóbbi más úton megy át és épül be, nem tananyag formájában.
süti beállítások módosítása